Ondersteuning van een Jobcoach
Het Expertise Centrum Begeleid Werken (ECBW) bestaat voor een groot deel uit jobcoaches. Maar wat is een jobcoach eigenlijk? En wat doet hij of zij precies? Je leest het op deze pagina.
Wat is een jobcoach?
Een jobcoach is een persoonlijke begeleider die mensen met een handicap en/of afstand tot de arbeidsmarkt helpt bij het vinden en behouden van een passende baan. Een jobcoach wordt ook wel werkcoach of trajectbegeleider genoemd.
Een jobcoach kijkt altijd samen met de kandidaat (de werkzoekende) naar welke werkzaamheden hij/zij kan en wil doen.
Een jobcoach kijkt altijd samen met de kandidaat (de werkzoekende) naar welke werkzaamheden hij/zij kan en wil doen.
Wat doet een jobcoach?
Een jobcoach kijkt naar de wensen en mogelijkheden van de kandidaat en zoekt daar een passende werkplek bij.
De hulp van een trajectbegeleider bestaat uit verschillende werkzaamheden:
Bij het ECBW krijgen mensen een vaste jobcoach toegewezen. Het is de bedoeling dat iemand uiteindelijk het werk zelf kan doen. Maar de jobcoach blijft bereikbaar om mogelijke problemen op te lossen of vragen te beantwoorden. Wanneer het nodig is, blijft het ECBW de kandidaat begeleiden.
De hulp van een trajectbegeleider bestaat uit verschillende werkzaamheden:
- Aanwezig zijn bij (eerste) gesprekken met de werkgever
- Kandidaat helpen met inwerken
- Kandidaat begeleiden op de werkvloer
- Een persoonlijk begeleidingsplan maken voor de kandidaat
Bij het ECBW krijgen mensen een vaste jobcoach toegewezen. Het is de bedoeling dat iemand uiteindelijk het werk zelf kan doen. Maar de jobcoach blijft bereikbaar om mogelijke problemen op te lossen of vragen te beantwoorden. Wanneer het nodig is, blijft het ECBW de kandidaat begeleiden.
Voor wie is jobcoaching?
Iemand komt in aanmerking voor jobcoaching wanneer diegene aan één of meerdere van onderstaande punten voldoet:
- De persoon in kwestie heeft een indicatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) of Wet langdurige zorg (WLZ).
- De kandidaat ontvangt een uitkering van het UWV:
- Ziektewetuitkering (ZW)
- Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
- Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
- Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (WAJONG)
- De werkzoekende is aangemeld door zijn/haar UWV-contactpersoon voor een traject vanuit het UWV:
- Modulaire Re-integratiediensten
- Praktijkassessment
- Werkfit
- Naar Werk
- Persoonlijke Ondersteuning
Hulp van een jobcoach
Wanneer iemand de hulp van een jobcoach inschakelt, wordt hij/zij eerst uitgenodigd voor een oriënterend gesprek. In dit gesprek bespreken we kort wat de wensen en verwachtingen zijn van zowel de kandidaat als van ons. Dit is vrijblijvend. Zowel wij als de kandidaat kunnen na dit gesprek besluiten wel of niet met elkaar door te gaan. Als er doorgang plaatsvindt, zal de kandidaat een jobcoach toegewezen krijgen en zal hij/zij worden uitgenodigd voor een intakegesprek. Onze GZ-psychologe zit altijd bij beide gesprekken.
Intakegesprek
De kandidaat heeft de mogelijkheid om iemand die belangrijk voor hem/haar mee te nemen naar het intakegesprek. Bij het gesprek zal naast een jobcoach ook de GZ-psychologe van het ECBW aanwezig zijn. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt. We sturen doorgaans het intakeverslag op. De klant kan dit dan rustig nalezen. Zodra deze akkoord bevonden is, gaat het traject van start.
Het vinden van een baan
Na het intakegesprek gaat de jobcoach samen met de werkzoekende op zoek naar een passende werkplek. Om passend werk te vinden, maakt de jobcoach samen met de betreffende kandidaat een plan voor het vinden van een geschikte baan.
Begeleid werken
Wanneer de kandidaat begonnen is met werken, blijft de jobcoach hem/haar helpen. De jobcoach bespreekt regelmatig met de kandidaat hoe het gaat op zijn of haar werk. Hij of zij kan de kandidaat ondersteunen als er situaties zijn waarbij de kandidaat ondersteuning nodig heeft op het werk.
Lees hier meer over onze werkwijze.
Lees hier meer over onze werkwijze.